Погода

Курс валют

Ресурсний центр ГУРТ

Дослідження ситуації стосовно ВІЛ/СНІДу в контексті участі місцевих органів влади, соціальних партнерів, громадських організацій та місцевого бізнесу у програмах запобігання поширенню епідемії ВІЛ/СНІДу в Україні

Виконано на замовлення Представництва ООН в Україні в рамках співпраці Міжнародної Організації Праці та Програми ООН-СНІД в Україні в партнерстві з Центром соціальних експертиз ІС НАНУ.

Термін виконання: серпень 2007 р. – жовтень 2007 р.

Науковий керівник теми: Лисенко О.М. - н.сп., к.соц.н.

Відповідальні виконавці: 

Амджадін Л.М. - н.сп., к.соц.н.; 

Коноплицька Т.В. – пров. соціолог, к.соц.н.; 

Трофименко О.В. – пров. соціолог; 

Рокицька О.Ю. – соціолог. 

Метою НДР було дослідження ситуації стосовно ВІЛ/СНІДу в трьох пілотних містах (м. Вишгород, м. Українка та м. Сквира Київської області) в контексті участі місцевих органів влади, соціальних партнерів, громадських організацій та місцевого бізнесу у програмах запобігання поширенню епідемії, а також визначення їх потреб та готовності бути залученими до розроблення та впровадження таких програм у сфері праці. Передбачалось також, що дослідження слугуватиме підґрунтям для розроблення місцевої моделі тристоронньої співпраці із запобігання ВІЛ/СНІДу у сфері праці для пілотних міст. 

Для досягнення цієї мети були реалізовані наступі завдання НДР: 

  • Оцінити соціально-економічну та епідеміологічну ситуацію в пілотних містах;
  • Оцінити рівень та якість організації профілактики ВІЛ/СНІДу в сфері праці на місцевому рівні;
  • Визначити рівень участі цільових груп у профілактичних заходах щодо ВІЛ/СНІДу загалом та ВІЛ/СНІДу на робочому місці;
  • Визначити рівень потреб та готовності цільових груп бути залученими до розроблення та впровадження програм запобігання ВІЛ/СНІДу у сфері праці на місцевому рівні;
  • Оцінити наявні ресурси відповідно до потреб реалізації програм профілактики ВІЛ/СНІДу на робочому місці на місцевому рівні;
  • Визначити ефективність наявних програм і засобів профілактики ВІЛ/СНІДу в сфері праці;
  • Вивчити ставлення до проблеми поширення ВІЛ/СНІДу з боку органів влади, роботодавців та їхніх організацій, працівників та їхніх організацій (профспілок), громадських організацій, місцевого бізнесу, ЗМІ;
  • Оцінити рівень координації діяльності суб’єктів профілактичних дій на місцевому рівні;
  • Визначити стан охоплення колективними договорами питань, пов’язаних з ВІЛ/СНІДом та відповідними правами працівників, включаючи недискримінацію на підставі ВІЛ-статусу.

Під час виконання НДР були застосовані наступні методи збору інформації: 

·         Збір статистичної інформації та документів (рішень, постанов місцевих органів влади, колективних договорів підприємств/ установ/ організацій); 

  • Експертне опитування. 

Наукові результати: 

Результати проведеного дослідження складаються з трьох частин: 

1)       Прогноз і оцінка соціально-економічних наслідків поширення ВІЛ у Вишгородському, Обухівському та Сквирському районах; 

2)       Аналіз результатів експертного опитування; 

3)       Розробка пропозицій до моделі системи співпраці партнерів на місцевому рівні із запобігання ВІЛ/СНІДу у сфері праці. 

Прогнози та оцінки соціально-економічних наслідків епідемії ВІЛ/СНІДу були розроблені за оптимістичним і песимістичним сценаріями розвитку епідемії ВІЛ/СНІДу на період з 2007 р. до 2010 р. 

Прогнозування епідеміологічної ситуації було проведено за 5 основними напрямками:

  • Оціночні коефіцієнти ВІЛ-інфікування за статево-віковими групами;
  • Рівні поширеності ВІЛ серед дорослого населення та дітей;
  • Рівні передачі ВІЛ від матері до дитини;
  • Коефіцієнти смертності від СНІДу серед дорослого населення та дітей;
  • Рівень доступності АРВ терапії.

Оцінка соціально-економічних наслідків епідемії ВІЛ/СНІДу була здійснена за такими напрямками: 

  • Втрати чисельності населення внаслідок впливу епідемії ВІЛ/СНІДу;
  • Втрати зайнятого населення внаслідок впливу епідемії ВІЛ/СНІДу;
  • Витрати на профілактику та лікування ВІЛ/СНІДу;
  • Додаткові витрати бюджету на виплати пенсій по інвалідності особам, хворим на СНІД.

 В ході виконання НДР були отримані наступні результати: 

  • Поінформованість експертів та населення пілотних міст стосовно проблеми ВІЛ/СНІДу невисока. Основним джерелом отримання інформації експертами стосовно проблеми ВІЛ/СНІД, шляхів передачі інфекції та засобів передачі є телебачення. Значна частина експертів бажає отримати більш повну інформацію щодо різних аспектів проблеми ВІЛ/СНІД; 
  • Серед експертів відсутнє однозначне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей. Найчастіше трапляється думка, що працівники організації, в якій працює експерт, співчувають ВІЛ-інфікованим, а населення міста побоюється їх та намагається відгородитися;
  • Рівень захисту прав людей, що живуть з ВІЛ/СНІД, та їх сімей, за оцінками експертів, як в Україні, так і в окремих пілотних містах, є недостатнім;
  • Більше половини експертів зазначили, що в їхніх організаціях укладені колективні договори, але переважна більшість цих договорів не включає питання, пов’язані з ВІЛ/СНІД;
  • Рівень обізнаності експертів про програми профілактики ВІЛ/СНІДу на робочому місці, що реалізуються у його місті, є досить невисоким;
  • Незважаючи на те, що в основному експерти охарактеризували програми профілактики ВІЛ/СНІДу в їх місті як непріоритетні, більшість із них переконана у необхідності розробки та впровадження програм запобігання ВІЛ/СНІДу на робочому місці;
  • Рівень соціального партнерства при впровадженні програм профілактики ВІЛ/СНІДу на робочому місці низький.

Серед розроблених для соціальних партнерів на місцевому рівні пропозицій головними є наступні: 

  • Місцевим органам влади, організаціям роботодавців, профспілкам, громадським організаціям, представникам місцевого бізнесу та ЗМІ розробити та запровадити механізм координації взаємодії в процесі впровадження програм профілактичних заходів щодо ВІЛ/СНІДу на робочому місці на місцевому рівні, наприклад, створити координаційні ради на рівні міських органів влади. Координаційні ради покликані формувати міську та районну політику з профілактики ВІЛ/СНІД, враховуючи як один із напрямів практичних дій сферу виробничих відносин.
  • Провести серію пошукових та узгоджувальних семінарів для працівників місцевих органів влади, організацій роботодавців, профспілок, громадських організацій, представників місцевого бізнесу щодо вироблення програми профілактичних заходів щодо ВІЛ/СНІДу на робочому місці на місцевому рівні.
  • Місцевим організаціям профспілок та роботодавцям активізувати діяльність щодо внесення до відповідних розділів колективних договорів питань, пов’язаних з проблемою ВІЛ/СНІДу, зокрема, стосовно дотримання правил конфіденційності та обмеженого доступу до інформації про ВІЛ-статус працівників; антидискримінаційної політики по відношенню до працівників у зв’язку з дійсним або приписуваним їм ВІЛ-статусом; застосування "Загальних запобіжних заходів" контролю за ВІЛ-інфекцією.