Дослідження ситуації стосовно ВІЛ/СНІДу в контексті участі місцевих органів влади, соціальних партнерів, громадських організацій та місцевого бізнесу у програмах запобігання поширенню епідемії ВІЛ/СНІДу в Україні
Виконано на замовлення Представництва ООН в Україні в рамках співпраці Міжнародної Організації Праці та Програми ООН-СНІД в Україні в партнерстві з Центром соціальних експертиз ІС НАНУ.
Термін виконання: серпень 2007 р. – жовтень 2007 р.
Науковий керівник теми: Лисенко О.М. - н.сп., к.соц.н.
Відповідальні виконавці:
Амджадін Л.М. - н.сп., к.соц.н.;
Коноплицька Т.В. – пров. соціолог, к.соц.н.;
Трофименко О.В. – пров. соціолог;
Рокицька О.Ю. – соціолог.
Метою НДР було дослідження ситуації стосовно ВІЛ/СНІДу в трьох пілотних містах (м. Вишгород, м. Українка та м. Сквира Київської області) в контексті участі місцевих органів влади, соціальних партнерів, громадських організацій та місцевого бізнесу у програмах запобігання поширенню епідемії, а також визначення їх потреб та готовності бути залученими до розроблення та впровадження таких програм у сфері праці. Передбачалось також, що дослідження слугуватиме підґрунтям для розроблення місцевої моделі тристоронньої співпраці із запобігання ВІЛ/СНІДу у сфері праці для пілотних міст.
Для досягнення цієї мети були реалізовані наступі завдання НДР:
- Оцінити соціально-економічну та епідеміологічну ситуацію в пілотних містах;
- Оцінити рівень та якість організації профілактики ВІЛ/СНІДу в сфері праці на місцевому рівні;
- Визначити рівень участі цільових груп у профілактичних заходах щодо ВІЛ/СНІДу загалом та ВІЛ/СНІДу на робочому місці;
- Визначити рівень потреб та готовності цільових груп бути залученими до розроблення та впровадження програм запобігання ВІЛ/СНІДу у сфері праці на місцевому рівні;
- Оцінити наявні ресурси відповідно до потреб реалізації програм профілактики ВІЛ/СНІДу на робочому місці на місцевому рівні;
- Визначити ефективність наявних програм і засобів профілактики ВІЛ/СНІДу в сфері праці;
- Вивчити ставлення до проблеми поширення ВІЛ/СНІДу з боку органів влади, роботодавців та їхніх організацій, працівників та їхніх організацій (профспілок), громадських організацій, місцевого бізнесу, ЗМІ;
- Оцінити рівень координації діяльності суб’єктів профілактичних дій на місцевому рівні;
- Визначити стан охоплення колективними договорами питань, пов’язаних з ВІЛ/СНІДом та відповідними правами працівників, включаючи недискримінацію на підставі ВІЛ-статусу.
Під час виконання НДР були застосовані наступні методи збору інформації:
· Збір статистичної інформації та документів (рішень, постанов місцевих органів влади, колективних договорів підприємств/ установ/ організацій);
- Експертне опитування.
Наукові результати:
Результати проведеного дослідження складаються з трьох частин:
1) Прогноз і оцінка соціально-економічних наслідків поширення ВІЛ у Вишгородському, Обухівському та Сквирському районах;
2) Аналіз результатів експертного опитування;
3) Розробка пропозицій до моделі системи співпраці партнерів на місцевому рівні із запобігання ВІЛ/СНІДу у сфері праці.
Прогнози та оцінки соціально-економічних наслідків епідемії ВІЛ/СНІДу були розроблені за оптимістичним і песимістичним сценаріями розвитку епідемії ВІЛ/СНІДу на період з 2007 р. до 2010 р.
Прогнозування епідеміологічної ситуації було проведено за 5 основними напрямками:
- Оціночні коефіцієнти ВІЛ-інфікування за статево-віковими групами;
- Рівні поширеності ВІЛ серед дорослого населення та дітей;
- Рівні передачі ВІЛ від матері до дитини;
- Коефіцієнти смертності від СНІДу серед дорослого населення та дітей;
- Рівень доступності АРВ терапії.
Оцінка соціально-економічних наслідків епідемії ВІЛ/СНІДу була здійснена за такими напрямками:
- Втрати чисельності населення внаслідок впливу епідемії ВІЛ/СНІДу;
- Втрати зайнятого населення внаслідок впливу епідемії ВІЛ/СНІДу;
- Витрати на профілактику та лікування ВІЛ/СНІДу;
- Додаткові витрати бюджету на виплати пенсій по інвалідності особам, хворим на СНІД.
В ході виконання НДР були отримані наступні результати:
- Поінформованість експертів та населення пілотних міст стосовно проблеми ВІЛ/СНІДу невисока. Основним джерелом отримання інформації експертами стосовно проблеми ВІЛ/СНІД, шляхів передачі інфекції та засобів передачі є телебачення. Значна частина експертів бажає отримати більш повну інформацію щодо різних аспектів проблеми ВІЛ/СНІД;
- Серед експертів відсутнє однозначне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей. Найчастіше трапляється думка, що працівники організації, в якій працює експерт, співчувають ВІЛ-інфікованим, а населення міста побоюється їх та намагається відгородитися;
- Рівень захисту прав людей, що живуть з ВІЛ/СНІД, та їх сімей, за оцінками експертів, як в Україні, так і в окремих пілотних містах, є недостатнім;
- Більше половини експертів зазначили, що в їхніх організаціях укладені колективні договори, але переважна більшість цих договорів не включає питання, пов’язані з ВІЛ/СНІД;
- Рівень обізнаності експертів про програми профілактики ВІЛ/СНІДу на робочому місці, що реалізуються у його місті, є досить невисоким;
- Незважаючи на те, що в основному експерти охарактеризували програми профілактики ВІЛ/СНІДу в їх місті як непріоритетні, більшість із них переконана у необхідності розробки та впровадження програм запобігання ВІЛ/СНІДу на робочому місці;
- Рівень соціального партнерства при впровадженні програм профілактики ВІЛ/СНІДу на робочому місці низький.
Серед розроблених для соціальних партнерів на місцевому рівні пропозицій головними є наступні:
- Місцевим органам влади, організаціям роботодавців, профспілкам, громадським організаціям, представникам місцевого бізнесу та ЗМІ розробити та запровадити механізм координації взаємодії в процесі впровадження програм профілактичних заходів щодо ВІЛ/СНІДу на робочому місці на місцевому рівні, наприклад, створити координаційні ради на рівні міських органів влади. Координаційні ради покликані формувати міську та районну політику з профілактики ВІЛ/СНІД, враховуючи як один із напрямів практичних дій сферу виробничих відносин.
- Провести серію пошукових та узгоджувальних семінарів для працівників місцевих органів влади, організацій роботодавців, профспілок, громадських організацій, представників місцевого бізнесу щодо вироблення програми профілактичних заходів щодо ВІЛ/СНІДу на робочому місці на місцевому рівні.
- Місцевим організаціям профспілок та роботодавцям активізувати діяльність щодо внесення до відповідних розділів колективних договорів питань, пов’язаних з проблемою ВІЛ/СНІДу, зокрема, стосовно дотримання правил конфіденційності та обмеженого доступу до інформації про ВІЛ-статус працівників; антидискримінаційної політики по відношенню до працівників у зв’язку з дійсним або приписуваним їм ВІЛ-статусом; застосування "Загальних запобіжних заходів" контролю за ВІЛ-інфекцією.